Alina Towarnicka urodziła się w Krakowie i z tym miastem związane jest jej życie i kariera artystyczna. Od dziecka interesował ją taniec a szczególnie taniec klasyczny. Swoją przygodę z tańcem rozpoczęła uczęszczając do istniejącego wówczas Ogniska Baletowego przy Towarzystwie Muzycznym w Krakowie. Nie wiązała jednak swojej przyszłości zawodowej z tancem. Zawsze interesowała ją muzyka, dlatego próbowała po maturze rozpocząć studia na Wydziale Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Próby nie powiodły się i wtedy postanowila zatrudnić się jako tancerka do Zespołu Baletowego przy Miejskim Teatrze Muzycznym w Krakowie- obecnie Operze Krakowskiej. Był rok 1975. Rozpoczynała jako adept baletu i tylko dzięki ciężkiej pracy pod okiem pracujących wówczas w operze pedagogów, uzyskała dyplom zawodowy Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie. Po uzyskaniu dyplomu, jej kariera zawodowa zaczęła się rozwijać bardzo szybko, zaczęła awansować.

W roku 1979 została solistką baletu, a dwa lata później była już Pierwszą Tancerką.

Kariera artystyczna

Praca w Operze Krakowskiej dawała Alinie Towarnickiej wiele możliwości wykonawczych. Tańczyła z dużym powodzeniem zarówno drobne wstawki solowe w operach i operetkach, jak i duże partie solowe w spektaklach baletowych.

A oto przebieg kariery artystycznej Aliny Towarnickiej związany z Operą Krakowską.

1976 r. partia solowa w I Wieczorze Baletowym - Teatr im. Slowackiego
partia solowa w II Wieczorze Baletowym
1977 r. rola Śnieżki w "Królewnie Śnieżce" - Teatr im. Słowackiego
1978  r. partia solowa w spektaklu "Pierzchliwymi myślący krokami"
1980 r. partia solowa w balecie "Opowieść o Mistrzu Twardowskim"
partia Omphale w widowisku "Herakles i Hebe"
sala Senatorska na Wawelu / współpraca z Teatrem Pantomimy Henryka Tomaszewskiego.
1981 r. Swanilda w "Coppelii"
1983 r. partia Marii i Zaremy w "Fontannie Bachczyseraju"
1985 r. partia Anny w "Annie Kareninie"
1986 r. partia solowa w spektaklu baletowym "W kręgu miłości i śmierci"
1987 r. partie solowe w koncercie baletowym "Opowieści o miłości"
1989 r. Kopciuszek i Hiszpanka w balecie "Kopciuszek"
1990 r. Carmen w spektaklu "Carmen"
1991 r. Medea w spektaklu "Medea"
Beatrycze w spektaklu "Sługa dwóch panów"
1992 r. Dziewczyna w spektaklu "Cudowny Mandaryn"
1993 r. Wanda w spektaklu "Misterium Polskie"
1994 r. główna rola żeńska w balecie "Paquita"


Poza udziałem w spektaklach baletowych występowała również w całym repertuarze operowym i operetkowym wykonując ciekawe wstawki solowe. Najciekawsze z nich to sola w "Królu walca", "Carewiczu", "Baronie Cygańskim", "Błękitnym zamku", "Wesołej wdówce", "Studencie żebraku", "Księżniczce czardasza", "Hrabinie Maricy".

Podczas pracy w teatrze od roku 1982-ego bierze udział w licznych wyjazdach zagranicznych organizowanych przez Operę Krakowską /z baletami - "Królewna Śnieżka" i "Coppelia" Włochy 1982 r.,1983 r. i 1984 r. i z operami -RFN, Holandia, Luxemburg, Belgia, Francja, Włochy, Kijów/

Poza pracą w teatrze współpracowała z kabaretami/ "Kurierek", "Piwnica pod Baranami"/ filmem i telewizją jako tancerka i choreograf.

Programy telewizyjne - "Wieczorne Serenady", "Obrazki Baletowe", "Przeboje Mistrzów", "Portrety" - program z siostrą Elżbietą Towarnicką.

W latach 1997 - 2003 bierze udział w wielu koncertach organizowanych przez Jerzego Sobeńkę i Orkiestrę Straussowską "Obligato", oraz koncertach szkolnych dla dzieci i młodzieży

W latach 2003 -2006 była kierownikiem Zespołu Baletowego przy Operze Krakowskiej.

Praca pedagogiczna

1993 r. - 1998 r. Studio Baletowe przy Operze Krakowskiej
1997 r. - 1999 r. "Eurodance 2000"
1998 r. - 2011 r. Studio Baletowe w Chrzanowie
2007 r. - 2009 r. Krakowskie Centrum Baletu i Tańca Klasycznego
Współpraca z SGA "Olimpia"
od 2000 r. Studio Tańca Klasycznego w Krakowie
od 2005 r. Prowadzenie zajęć z tańca i ruchu scenicznego na Wydziale Wokalno - Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie.
od 2009 r. Współpraca pedagogiczna i choreograficzna z Zespołem Baletowym "Cracovia Danza".
od 2010 r.  Prowadzenie zajęć z techniki tańca klasycznego w ramach projektu "U wrót Terpsychory" w XXX LO

Ważniejsze choreografie

Studio Baletowe w Chrzanowie - koncerty dla dzieci:

2001 r. W oczekiwaniu na św. Mikołaja
2002 r. Choinkowe bajeczki
2003 r. Królewna Śnieżka
2004 r. Roztańczony Sklepik
W Krainie Królowej Śniegu
2005 r. Zimowa przygoda
2006 r. Przygody Czerwonego Kapturka
Spełnione marzenia
2007 r. Przygody Piotrusia
Zaczarowany Strych
2008 r. W krainie tańca
Listy do św. Mikołaja
2009 r. Opowieści Lasku Wiedeńskiego
Przyszła Zima - Pani Zima
2010 r. Tajemnice Zielonego Lasu
Przygody Św. Mikołaja
2011 r. Jaś i Małgosia


Opera Krakowska:

2004 r. "Nastroje chwili" - spektakl baletowy
2005 r. "Królewna Śnieżka" - spektakl baletowy
2004 r. "W krainie czardasza" - spektakl w wykonaniu studentów AM
2005 r. "Bal u Księcia Orłowskiego"- spektakl w wykonaniu studentów AM


Akademia Muzyczna:

2007 r.-  "Orfeusz i Eurydyka" - choreografia
"Dydona i Eneasz" - choreografia
2008 r. "Wesele Figara" - choreografia
2009 r. "Upiór w Operze po studencku" - choreografia
2010 r. "Juliusz Cesar" - ruch sceniczny
2012 r. "Czarodziejski flet" - choreografia
2013 r. "Rodelinda" - choreografia

Odznaczenia

Brązowy Krzyż Zasługi, Odznaka za pracę społeczną dla m. Krakowa, Medal z okazji 200- lecia Baletu Polskiego, Zasłużony Działacz Kultury, Odznaka "Honoris Gratia".

Zdjęcia

Relacje prasowe

  • "Gazeta Krakowska" Olgierd Jędrzejczyk

    Bardzo mi się podobała Towarnicka w roli hiszpańskiej Księżniczki - artystka zaznaczyła wyraźnie egzotykę, odrębność muzyki, obyczaju...

  • "Gazeta Krakowska" 4.07.1989 Olgierd Jędzrzejczyk

    Rola tytułowa /"Carmen"/ w wykonaniu Aliny Towarnickiej stanowi przykład doskonałej pracy, tańca dramatycznego z elementami klasyki i równocześnie układów o charakterze improwizacji ruchowej .... Towarnicka ukazała swe talenty w zawrotnych scenach miłości, uwodzenia, bez cienia zbyt wyostrzonych gestów

  • "Dziennik Polski" 11.02.1985 Anna Woźniakowska

    Z wykonawców na uwagę zasługuje odtwórczyni tytułowej roli Alina Towarnicka, która oddała pełną ekspresji postać Anny dobrze obrazując złożoność jej uczucia

  • "Gazeta |Krakowska" 21.06.1983 Olgird Jędrzejczyk

    Premierowe przedstawienie dnia 6 czerwca to wspaniały popis przede wszystkim Aliny Towarnickiej w roli Marii....

  • "Echo Krakowa" 14.06.1983 Jerzy Parzyński

    Wykonawcy głównych ról to Alina Towarnicka w roli Marii młodej poskiej szlachcianki stworzyła postać bdzo wyrazistą artystycznie dobrze wkomponowaną w tło sceniczne akcji...

  • "Dziennik Polski" lipiec 1981 Anna Woźniakowska

    Zasłużone ,gromkie brawa zebrała przede wszystkim Alina Towarnicka, która w roli Swanildy wykazała dojrzalość artystyczną i technikę, jakiej- przyznam- nie spodziewałam się oglądać na krakowskiej scenie

  • "Echo Krakowa" 9.07.1981 Jerzy Parzyński

    Bardzo udaną postać Swanildy stworzyła Alina Towarnicka, jej taniec cechowały zwiewność, lekkość a gdy trzeba - liryzm czy temperament, piękna płynność ruchu i gestu

  • "Gazeta Krakowska" 2.07.1981 Leszek Polony

    Na szczególną uwagę zasługuje główna partia Swanildy, w której wystąpiła Alina Towarnicka. Owa rola, to doprawdy wielki sukces artystyczny młodej tancerki KTM , godny zapewne bardziej renomowanych scen baletowych. Zachwyca lekkością i wdziękiem tańca, swobodą czy wręcz wirtuozerią techniczną w trudnej i zarazem efektownej scenie w pracowni Coppeliusa, kapitalnym oddaniem groteskowych, niesfornych popisów "mechanicznej lalki"

Elżbieta Towarnicka - Oficjalna strona