Elżbieta Towarnicka (sopran) urodziła się we Wrocławiu. Pochodzi z artystycznej rodziny, jej dziadek, Piotr Towarnicki był organistą, jej siostra, Alina Towarnicka-Niedźwiedź przez lata pracowała jako primabalerina Opery Krakowskiej, a Eugeniusz Towarnicki (dalszy krewny) jest autorem znanego wśród flecistów podręcznika „Szkoła na flet”. Obdarzona absolutnym słuchem muzycznym już w trakcie studiów w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (obecnie Akademia Muzyczna w Krakowie) rozpoczęła współpracę z Operą Krakowską (wówczas działającą pod nazwą Krakowski Teatr Muzyczny oraz Opera i Operetka w Krakowie), gdzie wkrótce zaczęła kreować główne partie sopranowe w takich operach, jak Cyganeria, Tosca Giacomo Pucciniego, Poławiacze pereł Georgesa Bizeta, Traviata, Rigoletto Giuseppe Verdiego, Wolny strzelec Carla Marii von Webera, Król Roger Karola Szymanowskiego, Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka, Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella.

Jeszcze przed uzyskaniem dyplomu krakowskiej PWSM została laureatką I Ogólnopolskiego Konkursu im. Adama Didura w Bytomiu (III nagroda oraz nagroda Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków za najlepsze wykonanie utworów Wolfganga Amadeusa Mozarta). Dokonała licznych nagrań dla potrzeb Polskiego Radia, oraz wydawnictw płyt analogowych. Dwukrotnie nominowana była do Nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego Fryderyk.

Obecnie Elżbieta Towarnicka współpracuje ze wszystkimi filharmoniami w Polsce, regularnie koncertuje w największych salach Anglii, Argentyny, Austrii, Belgii, Chin, Chorwacji, Czech, Francji, Grecji, Hiszpanii, Japonii, Kanady, Litwy, Macedonii, Niemiec, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Ukrainy i Włoch (m.in. w legendarnej La Scali). Dokonała wielu nagrań muzyki współczesnej podczas współpracy z wybitnymi kompozytorami: Krzesimir Dębski, Henryk Mikołaj Górecki, Jan A.P. Kaczmarek, Wojciech Kilar, Eugeniusz Knapik, Zygmunt Konieczny, Michał Lorenc, Jacek Ostaszewski, Krzysztof Penderecki, Zbigniew Preisner i Inni.

Szersza publiczność zna jednak Elżbietę Towarnicką przede wszystkim z muzyki filmowej [wykonanie muzyki do filmów: Avalon (reż. Mamoru Oshii), De Aegypto (reż. Jolanta Ptaszyńska), Dekalog, Podwójne życie Weroniki, Trzy Kolory – Czerwony i Niebieski (reż. Krzysztof Kieślowski), Prominent (reż. John Irvin), Kartka z podróży (reż. Waldemar Dziki), Mała Vilma (reż. Marta Meszaros), Kolos (reż. Witold Leszczyński), Oliver, Oliver (reż. Agnieszka Holland), Pokój Saren (reż. Lech Majewski), Quartet in 4 movements (reż. Lucia Rikaki), Weiser (reż. Wojciech Marczewski). Dodatkowo utwory w wykonaniu artystki zostały wykorzystane w filmach: Drzewo życia (reż. Terrence Malick), Ono (reż. Małgorzata Szumowska), Papusza (reż. Joanna Kos-Krauze i Krzysztof Krauze), Wielkie piękno (reż. Paolo Sorrentino).  

W repertuarze artystki ważne miejsce zajmuje też twórczość Jana Kantego Pawluśkiewicza [m.in.: Apimondia Mater (1987), Nieszpory Ludźmierskie (1992), Harfy Papuszy (1994), Amat vita (1998), Droga, miłość, życie (1999), Ogrody Jozafata (2002), Przez tę ziemię przeszedł Pan (2005), Weneckie opowieści o piekle i raju (2008), Radość Miłosierdzia (2009) i Inne].

Albumy z jej głosem sprzedają się w wielotysięcznych nakładach na całym świecie, co stawia artystkę w czołówce najlepszych i najbardziej utytułowanych śpiewaczek.

Wiktor Czajkowski

Ważniejsza dyskografia:

[Box - 3 CD] „Wielcy wykonawcy - Elżbieta Towarnicka” (wyd. Polskie Radio i Atlas) 2012r.

[Box - 3 CD] „Towarnicka Sing & Moovie” (wyd. Platiner i Atlas) 2014r.



Odwiedź

Media

FACEBOOK