Muzyka Muzyka filmowa

Okładka płyty: KRAKOWSKA MUZYKA XX WIEKU W BAZYLICE MARIACKIEJ

KRAKOWSKA MUZYKA XX WIEKU W BAZYLICE MARIACKIEJ

20TH CENTURY MUSIC FROM KRAKÓW IN ST MARY`S BASILICA (DUX, CD 2009)

Soliści:

MAREK STEFAŃSKI – organy
ELŻBIETA TOWARNICKA – sopran

Utwory:

1. Adagio z Symfonii nr 2 op. 45 „Przed krucyfiksem w kościele Mariackim” [1920-33]  Feliks Nowowiejski [1877-1946] 5:49
2. Improvisation Jan Jargoń [1928-1995]: Triptychon (1963) 2:55
3. Adagio cantabile Jan Jargoń [1928-1995]: Triptychon (1963) 3:15
4. Fuga a 4 voci Jan Jargoń [1928-1995]: Triptychon (1963) 3:30
5. I. Pieta – Żale Matki Boskiej pod Krzyżem Juliusz Łuciuk [*1927]: Trzy Pieśni Pasyjne na sopran i organy [1982] 4:03
6. II. Tren – Lamentacja o umęczeniu Pana Naszego Juliusz Łuciuk [*1927]: Trzy Pieśni Pasyjne na sopran i organy [1982] 4:45
7. III. Hymn – Uwielbienie Boga Juliusz Łuciuk [*1927]: Trzy Pieśni Pasyjne na sopran i organy [1982] 2:57
8. Juliusz Łuciuk: Preludia Maryjne [1982] 12:52
9. I. Kyrie Lech Skoczylas [*1956]: Missa in honorem Sanctae Caeciliae [2002] 1:41
10. II. Sanctus – Benedictus Lech Skoczylas [*1956]: Missa in honorem Sanctae Caeciliae [2002] 2:02
11. III. Agnus Dei Lech Skoczylas [*1956]: Missa in honorem Sanctae Caeciliae [2002] 1:52
12.  Witraż III Tadeusz Machl [1922-2003]: Witraże – Suita na organy [1993] 4:22
13. Witraż IV Tadeusz Machl [1922-2003]: Witraże – Suita na organy [1993] 3:07
14. Confitebor Tibi Jerzy Kaszycki [*1926]: Trzy Psalmy do tekstów łacińskich na sopran i organy [1997] 5:01
15. Beatus vir Jerzy Kaszycki [*1926]: Trzy Psalmy do tekstów łacińskich na sopran i organy [1997] 3:45
16. Lauda Jerusalem Jerzy Kaszycki [*1926]: Trzy Psalmy do tekstów łacińskich na sopran i organy [1997] 3:53
17. Marek Stefański [*1969]: Impresja pasyjna – improwizacja wokalno-organowa 7:10
Total Time: 73:00

Recenzje

Jacek Chodorowski

Wybitna polska śpiewaczka współczesna, znana ze sceny operowej i estrady koncertowej, Elżbieta Towarnicka, jak sama zresztą stwierdziła, zawsze miała niedosyt w dziedzinie nagrań pieśni pasyjnych, bo to piękne utwory, a nowe aranżacje wydobywają z nich to piękno. I wydana ostatnio przez Firmę DUX płyta zawiera właśnie nagrania takich utworów w wykonaniu Elżbiety Towarnickiej i organisty (na co dzień Bazyliki Mariackiej), wirtuoza, Marka Stefańskiego. Słuchamy więc kompozycji Feliksa Nowowiejskiego, Jana Jargonia, Tadeusza Machla i współczesnych Juliusza Łuciuka, Lecha Skoczylasa, Jerzego Kaszyckiego i Marka Stefańskiego. Nagrania dokonano oczywiście w krakowskiej Bazylice Mariackiej.
Szczególnie interesująco brzmią Trzy pieśni pasyjne na sopran i organy z 1982 roku Juliusza Łuciuka. Artystka śpiewa je z emocją i uczuciem, świadomie nadając im modlitewny charakter. W swej interpretacji uwzględnia też sugestie kompozytora, który, jak mówi: często udzielał mi wskazówek. Wyjaśniał jak on słyszałby wykonanie danej kompozycji. Był też otwarty i na moje sugestie. Bardzo piękna jest również, choć krótka (trwająca zaledwie 6 minut) trzyczęściowa Msza w hołdzie św. Cecylii z 2002 roku Leszka Skoczylasa. Pięknie prowadzony, pełny uczucia i ekspresji, a także blasku i siły głos artystki brzmi w tym utworze niezwykle przejmująco. A wzruszające wykonanie Trzech psalmów Jerzego Kaszyckiego przypomina o jednak modlitewnym charakterze tych utworów.
Zamykająca płytę Impresja pasyjna (improwizacja wokalno – organowa) Marka Stefańskiego, potwierdza wspaniałe, głębokie i naturalne brzmienie organów jak i zachowanie właściwych proporcji pomiędzy głosem i organami. Mistrzostwo organisty i śpiewaczki są tu wyraźnie odczuwalne.

Tomasz Handzlik 

Duet tak doświadczonych artystów nie może zabrzmieć inaczej niż rewelacyjnie. Zwłaszcza że i Stefański, i Towarnicka od lat poświęcają się promocji polskiej muzyki XX wieku, która jest tematem tego albumu. Otwiera go Adagio z Symfonii nr 2 op. 45 Feliksa Nowowiejskiego. Stefański bardzo powoli, z artystycznym pietyzmem buduje misteryjny klimat utworu. Kapitalnie brzmią także "Trzy Pieśni Pasyjne" na sopran i organy współczesnego kompozytora Juliusza Łuciuka. Towarnicka wykonuje je z niebywałą ekspresją. Jej czysty i przenikliwie mocny sopran przyprawia o dreszcze, które potęguje motoryczny, ale rozpięty na całej niemal skali organów akompaniament. Emocje studzi nieco liryczna, wyciszona suita organowa "Witraże" zmarłego przed sześcioma lata i niesłusznie zapomnianego kompozytora Tadeusza Machla. Wsłuchując się w grę Stefańskiego, można odnieść wrażenie, że artysta mistrzowskim ruchem pędzla maluje po kolei każdy dźwięk. Kapitalna interpretacja. Znajdziemy tu jeszcze utwory Lecha Skoczylasa i Jerzego Kaszyckiego, a na koniec "Impresję pasyjną", czyli organowo-wokalną improwizację autorstwa Stafańskiego, który dowodzi, że jest nie tylko świetnym organistą, ale również sprawnym kompozytorem i improwizatorem.

Posłuchaj

Zobacz także

Odwiedź

Media

FACEBOOK